بازارکار در دهههاي اخير کشور به وسيلهي متولدين دههي شصت و هفتاد قرق شده است. اين متولدين جمعيت زيادي را در کشور تشکيل ميدهند؛ که ميتوان گفت با توجه به مسن شدن آنها، در هر بخشي براي برطرف کردن نيازهاي طبيعيشان مشکلات زيادي در کشور ايجاد شده است.
ايلنا؛ از ابتدا زماني که تحصيلات مدرسهاي متولدين اين دو دهه به پايان رسيد، براي ورود به دانشگاه با مشکلات زيادي مواجه بودند. بعد از اتمام دوران دانشگاه همهي اين افراد جوياي کار بودند در حالي که زمان فارغالتحصيلي اين افراد مصادف بود با تحريمها و به سبب آن افزايش نرخ بيکاري.
از همين رو امروز با توجه به شرايط کاري موجود در بازارکار و از طرفي جمعيت زياد جوياي کار به خصوص در مراکز استانها و شهرهاي بزرگ، کار در تاکسيهاي اينترنتي بيش از پيش در ميان جوانان طرفدار پيدا کرده است.
حال آنکه با توجه به ترافيک موجود در کلان شهرها و سختي کار بيش از حد براي رانندگان اين تاکسيها و همچنين افزايش استهلاک خوردوي آنها به دليل استفادهي مداوم از خودروها و به طبع کاهش ميزان درآمد اين رانندگان؛ کار در تاکسيهاي اينترنتي آيا صرفهي اقتصادي دارد؟ آيا ميزان درآمد شما با ميزان زماني که به آن اختصاص ميدهيد، مطابقت دارد؟ پاسخ اين سوالات با شما. ما در اين مقاله به بررسي شرايط لازم براي کار در اين مراکز پرداختهايم، با ما همراه باشيد.
بررسي نوع و قيمت خودرو
در شرايط کنوني و با توجه به افزايش چند برابري قيمت خودروها، چه داخلي و چه خارجي تنها گزينهاي که ميتوان به وسيلهي آن به انجام چنين کاري فکر کرد خودرو پرايد است. قيمت پرايد در بازار امروز افزايش فزايندهاي داشته است.
در گذشته بسياري از خانوادهها با درآمد کم توانايي خريد اين خودرو را داشتند و شايد يکي از ماشينهايي بود که اصطلاحا افراد بسياري با آن راننده شده بودند. در حال حاضر پرايد به خودرويي تبديل شده است که کمتر کسي توانايي خريد آن يا حداقل توانايي خريد نو و صفر آن را داشته باشد. خودرو پرايد مدل 90 با توجه به قيمت ارز، نسبتا سالم، قيمتي در حدود 28 ميليون تا 30 ميليون دارد.
پرايد مدل 92 با قيمتي در حدود 32 تا 34 ميليون تومان در حال خريد و فروش است و پرايد صفر مدل 98 قيمتي در حدود 45 ميليون تومان دارد. اين بدين معني است که اگر کسي که از دانشگاه تازه فارغالتحصيل شده است بايد در حدود 30 ميليون تومان سرمايه داشته باشد تا بتواند در يکي از تاکسيهاي اينترنتي مشغول به کار شود و شما بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که امکان اشتغال در تاکسيهاي اينترنتي در بسياري از شهرهاي کشور امکان پذير نيست.
استهلاک خودرو
با توجه به تغييرات قيمت دلار امروز هزينه تعمير و نگهداري خودروها بيش از پيش افزايش داشته است .هزينه تعميرات و نگهداري وسايل نقليه شامل هزينه خريد و تعويض روغن موتور و ها است و همچنين موارد مصرفي خودرو شامل باتري خودرو و لاستيکها ميشود.
بررسي باتري خودرو
با توجه به تغييرات در بازار ارز هزينه واردات و توليد باتري در کشور به ازاي هر آمپر افزايش پيدا کرده است و به همين دليل قيمت باطري ماشين نيز طبعا افزايش پيدا ميکند. باتري خودرو يکي از حساسترين و شايد يکي از مهمترين موارد مصرفي هر خودرويي است که به دو نوع FM و LM تقسيم بندي ميشود. نوع LM که به عنوان باتري اسيدي شناخته ميشود و نوع FM که به باتري اتمي معروف است.
باتري هاي اتمي نسبت به باتريهاي اسيدي از ماندگاري بالاتري برخوردار بوده و احتياج به مراقبت آنچناني ندارد اما در برابر ديسچارجهاي عميق و زياد، بسياري از مواد خود را از دست داده و عملا کارايي آنها از بين ميرود.
اما باتريهاي اسيدي يا LM در آب و هواي گرم کارايي بهتري دارد و با اضافه کردن آب باتري ميتوان از آنها تا مدتها استفاده کرد. باتريها توان ايجاد جريان ابتدايي مناسب براي استارت خودروها را دارند. مدت زماني که طول ميکشد تا موتور روشن شود معمولا بين 3 ثانيه تا 13 ثانيه است و باتري تنها براي اين منظور ساخته شدهاند.
بعد از آن با روشن شدن موتور و شارژ شدن دينام، برق خودرو از دينام تامين ميشود. مواردي که ممکن است از طول عمر باتريها بکاهد دشارژ عميق باتري، گرما و وارد آمدن ضربه است. ضربه ممکن است مواد تشکيل دهندهي باتري را جا به جا کند، که اين موضوع سبب بروز اتصال کوتاه در باتري ميشود.
با توجه به اينکه باتري يکي از قطعات مهم در هر خودرويي محسوب ميشود، اما جاي نگراني چنداني نيست، زيرا با توجه به قيمت آن براي خودروي پرايد، هزينهاي که براي خريد باتري ميشود حداقل به مدت 2 سال جواب گوي نياز شما است و در طول 2 سال اين هزينه سرشکن خواهد شد.
باتري مورد نياز براي پرايد 50 آمپر تا 60 آمپر است، قيمت اين نوع باتري با توجه به شرکت سازندهي آنها در بازار بين 250 هزارتومان تا 500 هزار تومان بوده و عمر مفيد باتري خودرو در حدود دو سال است.
بررسي لاستيک خودرو
شايد بتوان گفت لاستيک خودرو در کنار موتورآن يکي از ستونهاي تشکيل دهنده هر خودرويي محسوب ميشود. مواردي که در خريد لاستيک بايد به آنها توجه کرد تاريخ توليد لاستيک، سايز لاستيک، ميزان تحمل بار آن و ميزان سرعت مجاز آن است.
همچنين برند و کشور سازندهي لاستيک از ديگر نکاتي است که بايد به آن توجه شود. در ادامه به مواردي براي نگهداري و آشنايي با انواع لاستيک اشاره ميکنيم که ميتواند در کار در تاکسي هاي اينترنتي مفيد واقع شود.
1- تاريخ توليد لاستيک به صورت يک عدد 4 رقمي که شامل سال و ماه توليد آن است در کنار لاستيک خودرو نوشته شده ميشود.
2- سايز لاستيک بايد متناسب با نوع خودرو شما باشد. سايز لاستيک از 165 براي خودروهاي داخلي مانند پرايد آغاز ميشود و تا 195 براي اکثر خودروهاي توليد داخل استفاده ميشود.
3- بار مجاز لاستيک ميزان حداکثر وزني است که لاستيکها با توجه به فشار بادي که درون آنها است، ميتوانند تحمل کنند. بار مجاز براي لاستيکهاي پرايد با فشار باد 76 معادل 400 کيلوگرم است.
4- سرعت مجاز هر لاستيک ميزان فشاري است که هر لاستيک ميتواند به مدت 10 دقيقه با حداکثر سرعت آن را تحمل کند. اين ميزان فشار با حروف الفباي انگليسي مشخص ميشود. براي خودروي پرايد اين حرف H است که اگر ميزان بار ماشين و باد لاستيکها استاندارد باشد ميتواند تا حدود 320 کيلومتر در ساعت سرعت و فشار را تحمل کند.
قيمت لاستيک مناسب براي پرايد با توجه به شرکت سازندهي آن بين 300 هزار تومان تا 950 هزارتومان متغيراست. عمر مفيد لاستيک چيزي در حدود 90 هزار کيلومتر است. با توجه به کارکرد ماشين بايد بين سال دوم تا سوم نسبت به تعويض لاستيک ماشين اقدام شود.
همچنين با گران شدن تقريبا همهي لوازم و موارد مصرفي اتومبيل، قيمت لاستيک نيز از اين قاعده مستثني نبوده است. حال با توجه به اينکه اين هزينه در طول 2 تا 3 سال سرشکن خواهد شد پس جاي نگراني چنداني نخواهد بود.
مواردي که مورد بررسي قرار گرفت، گوشه اي از قطعات استهلاکي خودرو را هدف قرار داد، اما مواردي ديگر مانند ديسک و صفحه، تعويض روغن گيرباکس و جلوبندي ميتواند خود سبب بروز هزينه به شکل مقطعي شود، با توجه به شرايطي که در بالا به آنها پرداختيم؛ اين سوال مطرح است که آيا کار در تاکسيهاي اينترنتي به صرفه است يا خير؟
درباره این سایت